vineri, aprilie 09, 2010

Aberatii nocturne culese din cufarul cu povesti:) part I

            

Frica de neant si un foarte scurt istoric al nebuniei


Daca mintea umana ar fi o reprezentare la nivel micro a Universului atunci atemporalitatea nu mai este doar un concept abstract.la fel cum visele de multe ori par sa nu aiba sens din cauza unor reprezentari cognitive a amintirilor reprimate sau a informatiilor inmagazinate in mod inconstient sau asa cum in unele cazuri putem avea vise premonitorii care credem ca nu semnifica nimic si pe care ajungem cu usurinta sa le uitam inainte ca evenimentul in sine sa aiba loc la fel si universul nu poate fi finit prin timp.nici constiinta de sine nu este prinsa intre peretii craniului si teoretic ea "apare" la ceva timp dupa nasterea individului,dar nu se invata prin definitii ci pur si simplu coexista cu trupul fara a fi provocata.ea nu poate fi fragmentata,nu se manifesta diferit in functie de individ si nici nu trebuie exclusa in cazul vietatilor al caror limbaj nu-l putem intelege.
omenirea s-a zbatut inca de la primele intrebari cu rezolvarea unor ecuatii si pentru ca  nu puteau exprima necunoscutele sub forma matematica le numeau zei si le dadeau puteri supranaturale.cu cat isi puneau mai multe intrebari cu atat se simteau mai pierduti si tot dintr-un exerictiu de imaginatie ajungeau sa creeze legi si porunci care le erau transmise prin ritualuri de catre aceasi zei imaginati.o data cu evolutia gandirii si implicit a capacitatii de intelegere am ajuns sa renuntam treptat la Ei pana a mai ramas unul fara de care complexitatea Universului si a mintii umane nu ar fi fost posibile pana de curand.o data cu progresul stiintei si implicit a tehnologiei tindem sa renuntam si la cel din urma zeu care o data cu vremea a devenit tot mai demodat si nu a mai putut sa tina pasul cu noi si cu fluxul de intrebari la care cautam cu insetare raspunsuri fara de care nu mai puteam concepe viitorul dupa ce am trecut prin cursa nebuneasca din secolul vitezei.religia se simte in mod evident amenintata si incearca sa triseze din disperare.din disperarea oferita de incertitudine.din teama de nedescris vazand cum ii este distrusa monumentala constructie care a dominat in mare parte istoria scrisa a umanitatii.dar pt ca stiinta nu este nicidecum perfecta, momentan temelia religiilor pare sa fie indistructibila.insa incercarea lor de a incorpora dovezi stiintifice(inteligent design) prin adaptare la mitul creatiei este cea mai mare greseala pentru ca este o dovada in plus a insecuritatii pana si celor mai fanatici credinciosi.astfel ca  ajung sa-si autodistruga credinta si continua din aceasi teama de necunoscut sa blameze stiinta si pe cei ce le ofera alternative.dar au ramas inca doua mari necunoscute fata de care puteam doar sa ne dam cu presupusul.ceea ce numim constiinta si elementul invizibil din univers,nimicul din care a luat nastere materia.acel nimic care probabil ca ne-a dat si noua viata.acel "nimic" ce ofera continuitate si pe care unii il numesc dumnezeu,energie,hazard si despre care cei putini si resemnati  nu se pronunta acceptand teribilul "nu stiu".putem explora si trage concluzii doar in privinta partilor vizibile.a celui mai mic organism si al celei mai mari cumulari de materie..in schimb ceea ce nu putem concepe la nivel senzorial,ceea ce nu e palpabil,ceea ce pare pur si simplu sa nu fiinteze va continua sa ne dea batai de cap si ne va face intr-un final sa renuntam sa mai cautam si sa alegem din mai multe variante un raspuns multumitor de care ne vom ancora pana cand vom fi din nou tarana.asta pentru ca incertitudinea poate avea ca si consecinta nebunia.si cine si-ar dori sa innebuneasca in cadrul unei societati cu reguli de conduita,cu legi scrise si nescrise dar inradacinate bine in cultura fiecarui popor?inainte nebunul tribului,cel care postea zile intregi,cel care practica ritualuri prin care renastea, care se exprima prin sunet si nu prin cuvant, care in loc sa se inchine atunci cand comunica cu divinitatea dansa pana la epuizare,cel ce consuma halucinogene si incerca sa-si interpreteze visele era un tamaduitor,un intelept,un profet.a urmat nebunul antic a carui boala in Egipt era localizata in inima(inima fiind organul care se credea ca gazduieste sufletul) in timp ce in Roma si Grecia devenise o curiozitate demna de studiat,curiozitate ce l-a determinat pe Hippocrate sa incadreze aceste manifestari neobisnuite in patru categorii distincte:frenite,manie,melancolie si epilepsie.Metodele de vindecare nu includeau tortura,dar sunt mentionate izolari in camere cu ferestre la  inaltime.Nebunul din cetatea evului mediu in schimb era posedat tot de spirit ca si samanul,dar de un spirit malefic,de obicei de Diavol care ori era exorcizat ori era alungat prin insasi moartea trupului gazda.La inceput erau inchisi in custi de lemn sau alungati in afara satului,insa in perioada tarzie ei nu mai realizau conexiunea cu divinul ca in comunitatile arhaice ci erau o amenintare la adresa crestinismului si sub influenta inchizitiei paganii erau torturati,iar femeile erau arse pe rug fiind acuzate de practicarea ocultismului ,fata intunecata a lumii spirituale.
si samanul era la fel de inadaptat in cadrul comunitatii sale restranse ca si nebunul din societate numai ca atunci nebunia lui capata un sens si pentru cei incapabili sa-l inteleaga in timp ce nebunul modern concepe aceasta nebunie ca pe o boala grava,o iesire din tiparele normalitatii,un obstacol major in lupta pentru supravieturire.nebunului modern i se spune necontenit si fara ocolisuri faptul ca este nebun si este inchis intr-o cusca,izolat si deposedat pana si de ultima farama de umanitate prin diverse experimente si prin indoparea cu medicamente ajungandu-se astfel sa fie  lesne de inteles ca totul devine haos,iar indivizii devin "legume",trupuri chinuite de minti in stare latenta.
singurii “acceptati” sunt cei capabili sa-si manifeste creativitatea prin arta sau cei ce-si pot demonstra si pune in practica teoriile si nu reprezinta un pericol real iminent(pot fi un pericol la adresa societatii doar in momentul in care viziunile lor sunt puse in practica si nu sunt tocmai in conformitate cu spiritul epocii).ei raman la stadiul de genii neintelese in timp ce restul oamenilor se straduiesc din rasputeri sa se incadreze in sfera normalitatii ascunsi sub mastile de cetateni exemplari care-si stiu pe de rost lista de valori si principii morale impuse de societatea in care traiesc.tocmai de aceea omul de stiinta care nu are dovezile necesare este complet ignorat si persiflat de restul si tocmai din acelasi motiv toate curentele artistice au capatat valoarea pe care o au astazi dupa zeci de ani de la creatie,abia dupa ce zeitgeist-ul  incepea sa capete contur.multi dintre acesti artisti sau oameni de stiinta ajungand sa moara in anonimat si sa fie reinviati la mult timp dupa,abia atunci cand cei multi erau invatati sa inteleaga sau cel putin sa-si creeze o proprie interpretare care sa le dea un sens "petelor de culoare".zic...:))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu